Wtorek, 16.8.2022
Imieniny: Joachima, Nory, Stefana
JAK ZAŁOŻYĆ SPÓŁDZIELNIĘ SOCJALNĄ
Definicja spółdzielni socjalnej
Spółdzielnia socjalna jest zrzeszeniem osób, w przeważającej liczbie zagrożonych wykluczeniem społecznym, które wspólnie w oparciu o osobistą pracę prowadzą przedsiębiorstwo i realizują cele społecznej oraz zawodowej reintegracji.
Spółdzielnię socjalną może założyć grupa minimum 5 osób, lecz liczba jej członków nie może przekroczyć 50 osób (indywidualny tryb). Wyjątek stanowią spółdzielnie socjalne powstałe z przekształcenia spółdzielni inwalidów lub spółdzielni niewidomych. W ich przypadku ilość członków jest nieograniczona (zinstytucjonalizowany tryb).
Główne cele istnienia spółdzielni socjalnych
v Wspólne prowadzenie przedsiębiorstwa
v Włączenie spółdzielców w życie społeczne i zawodowe, odbudowanie ich umiejętności tworzenia i podtrzymywania relacji zarówno w pracy, rodzinie jak
i w szerszej grupie społeczności lokalnej
Kto może założyć spółdzielnię socjalną?
Osoby bezrobotne w rozumieniu Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zarejestrowane we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego w powiatowym urzędzie pracy oraz poszukujące zameldowania lub innej pracy zarobkowej:
a) niezatrudnione i niewykonujące innej pracy zarobkowej, zdolne i gotowe do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie, służbie lub innej pracy zarobkowej,
b) niepełnosprawne, zdolne i gotowe do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie ww. wymiaru czasu pracy,
c) nieuczące się w szkole, z wyjątkiem:
Osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1-4, 6 i 7 Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym to np.:
Każda z osób chcących założyć spółdzielnię socjalną, w zależności od swojej sytuacji życiowej, powinna uzyskać zaświadczenie potwierdzające przynależność do jednej z wyżej wymienionych grup:
Decyzja o podjęciu działalności
Osoby mogące założyć spółdzielnię socjalną, zanim podejmą decyzję o wspólnym prowadzeniu przedsiębiorstwa powinny zastanowić się co chcą robić, jakie posiadają umiejętności? Jaka jest konkurencja na rynku? Ile będą musiały zainwestować
w zorganizowanie spółdzielni i skąd wziąć na to środki?
Warto na etapie przygotowań nawiązać kontakt z organizacjami pozarządowymi, które mają już pewne doświadczenie w prowadzeniu działalności lub wspierania spółdzielczości socjalnej oraz z powiatowym urzędem pracy, aby dowiedzieć się na jaką pomoc można tam liczyć.
Ważne byłoby, aby w okresie poprzedzającym powołanie spółdzielni przyszli założyciele postarali się o uzyskanie zaświadczeń potwierdzających swój status jako osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Dzięki temu następne etapy tworzenia spółdzielni socjalnej przebiegną sprawniej.
Statut
Jeśli spełnione zostaną dwa podstawowe warunki konieczne do założenia spółdzielni socjalnej, tj. zbierze się grupa osób, które mogą i chcą powołać spółdzielnię socjalną oraz będzie pomysł na działalność, wówczas powinien powstać dokument określający cele
i zasady funkcjonowania tworzonej spółdzielni, czyli statut.
Niezbędne elementy, które musi posiadać statut w rozumieniu Ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze:
Zebranie założycielskie
Po spełnieniu ww. warunków należy zorganizować oficjalne zebranie założycielskie. Na początku zebrania należy przedstawić porządek obrad zawierający następujące punkty:
- uchwała o powołaniu spółdzielni socjalnej,
- uchwała o przyjęciu statutu,
- uchwała o wyborze zarządu spółdzielni socjalnej.
Uwaga !!! Wszystkie uchwały powinny zawierać numerację, np. liczba porządkowa / rok (1/2012) oraz być podpisane przez przewodniczącego i sekretarza.
Kolejne punkty powinny zawierać realizację zaplanowanego spotkania.
Z przebiegu zebrania powinien zostać sporządzony protokół. Jeśli w trakcie spotkania odbędą się jakieś głosowania, protokół powinien zawierać informacje o sposobie jego przebiegu
i wynikach.
Zebranie prowadzi przewodniczący, protokół sporządza sekretarz, wybrani wcześniej spośród członków założycieli. Przewodniczący i sekretarz podpisują się pod protokołem ze spotkania.
Dokumenty, które należy skompletować w trakcie i po zebraniu założycielskim
Dokumenty powstałe w trakcie zebrania powinny być przygotowane przynajmniej w dwóch egzemplarzach (jeden dla sądu, drugi dla spółdzielni):
Wszystkie te dokumenty potrzebne będą do rejestracji spółdzielni socjalnej.
Rejestracja spółdzielni socjalnej
W ciągu 7 dni od dnia zamknięcia zebrania założycielskiego członkowie zarządu spółdzielni socjalnej muszą zgłosić rejestrację spółdzielni w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) w rejestrze przedsiębiorców. Dokumenty rejestracyjne należy złożyć w KRS właściwym ze względu na siedzibę spółdzielni socjalnej. Za rejestrację spółdzielni socjalnej odpowiedzialny jest zarząd.
Jednostka organizacyjna Centralnej Informacji KRS właściwa dla Powiatu Tczewskiego:
Oddział Centralnej Informacji KRS przy Sądzie Rejonowym Gdańsk Północ80-169 Gdańsk ul. Piekarnicza 10 Sposób składania wniosków - OSOBIŚCIE
Wniosek o rejestrację spółdzielni socjalnej złożyć należy na specjalnych formularzach wraz z załącznikami i niezbędnymi dokumentami. Formularze te dostępne są w siedzibach KRS oraz na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości, w zakładce Formularze. Wszystkie formularze wypełnia się drukowanymi literami (komputerowo lub ręcznie), a pola niewypełnione należy przekreślić oraz podpisać przez wszystkich członków zarządu spółdzielni:
Dokumenty, które należy dołączyć do formularzy:
Dokumenty te muszą być złożone w oryginale lub poświadczone notarialnie !!!
Spółdzielnia socjalna nie płaci za rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Na rozpatrzenie wniosku sąd rejonowy ma 14 dni od daty złożenia wniosku.
Sąd rejonowy może odmówić zarejestrowania spółdzielni socjalnej, gdy nie zostaną spełnione wszystkie wymagane warunki, wnioski zostaną błędnie złożone lub niekompletnie, statut jest niezgodny z obowiązującym prawem.
Dokument o wpisie do KRS jest:
Po zarejestrowaniu spółdzielni socjalnej należy powiadomić o tym fakcie następujące URZĘDY:
Regon
W celu uzyskania numeru Regon należy udać się do urzędu statystycznego lub jego oddziału
i wypełnić wniosek Regon RG-1. Na stronie internetowej GUS http://www.stat.gov.pl/ znajduje się szczegółowa instrukcja jak należy wypełnić wniosek. Do wniosku trzeba również dołączyć dokument potwierdzający wpisanie do KRS.
Konto bankowe
Przed założeniem konta bankowego wskazane jest zapoznanie się z ofertami kilku banków, celem sprawdzenia jakie są w nich koszty obsługi, jakie należy przedłożyć dokumenty aby założyć konto.
NIP
Numer Identyfikacji Podatkowej otrzymuje się w urzędzie skarbowym, właściwym ze względu na siedzibę spółdzielni socjalnej.
Dokumenty potrzebne do uzyskania numeru NIP:
VAT
Jeśli spółdzielnia socjalna zdecyduje się na rozliczanie podatku VAT, zgłasza tą informację do swojego Urzędu Skarbowego na formularzu VAT-R.
ZUS
W ciągu 7 dni od podpisania umowy o pracę z pracownikiem, każdy pracodawca musi ten fakt zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wypełniając odpowiednie formularze potrzebne w ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych. Wnioski można złożyć osobiście lub wysłać pocztą. O rodzaj właściwego formularza trzeba dowiadywać się w swoim oddziale ZUS.
Najczęściej stosowane druki:
Łączenie lub podział spółdzielni
Spółdzielnia socjalna może połączyć się z inną spółdzielnią socjalną lub z jednej mogą wyodrębnić się oddzielne spółdzielnie socjalne. W przypadku połączenia przepisy prawne nie regulują szczegółowego trybu postępowania, natomiast do podziału może dojść jedynie w wyniku podjęcia odpowiedniej uchwały przez walne zgromadzenie i to większością 2/3 głosów.
Likwidacja spółdzielni
Likwidacja spółdzielni socjalnej następuje gdy:
Po spłaceniu zobowiązań, zabezpieczeniu należności spornych lub niewymagalnych i po wydzieleniu kwot przeznaczonych na wypłaty udziałów, środki likwidowanej spółdzielni socjalnej zostają podzielone między członkami spółdzielni do wysokości 20% środków, natomiast pozostała kwota przekazana zostaje na Fundusz Pracy.
Jeśli spółdzielnia socjalna w ciągu roku od dnia zarejestrowania nie podejmie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 115 ustawy Prawo Spółdzielcze, zostanie wykreślona z KRS bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.
ul. Piaskowa 2
83-110 Tczew
tel. 58 7734 800
fax.58 7734 803
mail: starostwo@powiat.tczew.pl